Standardy Ochrony Małoletnich

 

Standardy Ochrony Małoletnich
w Liceum Ogólnokształcącym i Techniku
SPSK w Kutnie

 

Standardy wprowadzone zarządzeniem nr 1/2023/2024
Dyrektora Liceum  Ogólnokształcącego i Technikum SPSK  z dnia 15 lutego 2024 roku

 

Polityka ochrony dzieci

 

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkoły jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik szkoły traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik szkoły, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej szkoły oraz swoich kompetencji.

 

Działając na podstawie Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304, 1606), art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r.
o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich
Dyrektor  Katolickiego Liceum Ogólnokształcące i Technikum Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich z dniem 15.02.2024 r. wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.

 

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

  1. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
  • zwrócenie uwagi personelu szkoły, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich uczniów przed krzywdzeniem;
  • określenie zakresu obowiązków przedstawicieli szkoły w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony uczniów przed krzywdzeniem;
  • wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji
    w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
  • wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno – wychowawczej
    w zakresie zapewnienia ochrony uczniów przed przemocą.
  1. Personel szkoły w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach.
  2. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.
  3. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel szkoły, a także uczniowie i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.
  4. Dyrektor wyznacza wicedyrektora i pedagoga szkolnego  jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.
    Co najmniej raz na dwa lata dokonywać należy oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
  5. Za monitorowanie bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu, Dyrektor czyni odpowiedzialnym wskazanego nauczyciela informatyki
    i zewnętrzną firmę informatyczną.

 

Rozdział 2

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.

 

  1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem szkoły jest działanie dla dobra ucznia, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji
    i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
  2. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych oraz swoich uprawnień i kompetencji.
  3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z uczniami obowiązują wszystkich pracowników (pedagogicznych i niepedagogicznych), stażystów, praktykantów i wolontariuszy,
    w szczególności:
  • utrzymywanie profesjonalnej relacji z uczniami i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych uczniów;
  • zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z uczniami, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę
    i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy;
  • nie zostawianie uczniowi nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic
    w postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie ucznia, a konsekwencje wynikają z jego działania;
  • reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych ucznia, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego;
  • uwzględnianie potrzeb ucznia oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów,
    w tym dostosowanie metod i form pracy dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ucznia niepełnosprawnego i ucznia zdolnego;
  • równe traktowanie uczniów bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd;
  • fizyczny kontakt z uczniem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby ucznia w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego, na kontakt fizyczny (np. przytulenie) uczeń zawsze musi wyrazić zgodę;
  • ustalanie reguł i zasad pracy w zespole, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec ucznia, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane;
  • udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego.
  • panowanie pracownika nad własnymi emocjami;
  • kontakt z uczniami odbywa się wyłącznie w godzinach pracy szkoły i dotyczy celów edukacyjnych lub wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania
    z uczniami poza godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrekcję
    i uzyskać zgodę rodziców małoletniego ucznia;
  • jeśli uczeń i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych uczniów.
  1. W relacji personelu z małoletnimi uczniami niedopuszczalne jest w szczególności:
  • stosowanie wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
  • zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczniów;
  • krzyczenie na uczniów, wywoływanie u nich lęku;
  • ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych,
    w tym wobec innych uczniów;
  • zachowywanie się w obecności uczniów w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie
    w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
  • nawiązywanie z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
  • faworyzowanie uczniów;
  • utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;
  • proponowanie uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z uczniami lub w ich obecności;
  • zapraszanie uczniów do swojego miejsca zamieszkania.

 

Rozdział 3

Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia
krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

 

  1. Standardem w szkole jest:
  • przeszkolenie wszystkich pracowników w obszarze prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania instytucji o możliwości popełnienia przestępstwa, ze szczególnym uwzględnieniem przestępstw na szkodę małoletnich; w zakresie roli pracowników oświaty w przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka krzywdzenia dziecka;
  • udostępnienie wszystkim pracownikom wykazu danych adresowych lokalnych placówek pomocowych, zajmujących się ochroną dzieci oraz zapewniających pomoc
    w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia i współpraca z tymi instytucjami
    (tj. ośrodek pomocy społecznej, dzielnicowy, centra pomocy dziecku, ośrodki wsparcia, organizacje pozarządowe, policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, placówki ochrony zdrowia);
  • prowadzenie przez osobę wskazaną w rozdziale 1 ust. 5 Standardów, Karty przebiegu interwencji i Karty zdarzeń zagrażających dobru małoletniego, których wzór stanowi załącznik do Standardów.
  1. Na potrzeby Standardów opracowano procedury interwencji w przypadku ujawnienia działania na szkodę małoletniego ucznia w formie:
  • przemocy rówieśniczej
  • przemocy domowej
  • działania na szkodę dziecka przez pracownika szkoły

Procedury stanowią załącznik do standardów.

  1. Organizowane są oddziaływania profilaktyczne w zakresie zapobiegania przemocy, w tym przy współpracy z instytucjami zewnętrznymi: policja, straż pożarna, organizacje pozarządowe i inne.

 

 

 

Rozdział 4

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”

 

  1. Dyrektor szkoły wyznacza pedagoga, psychologa lub wyznaczonego nauczyciela na osobę odpowiedzialną za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
    na szkodę ucznia oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego.
  2. W przypadku podjęcia przez personel szkoły informacji, że dziecko może być krzywdzone, osoba ujawniająca sporządza notatkę służbową z uzyskanej informacji, poczynionych ustaleń i przekazuje uzyskaną informację psychologowi, pedagogowi,  który sporządza kartę dokumentowania zdarzeń.
  3. Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”) jest: nauczyciel, wychowawca, nauczyciel znający sytuację domową małoletniego lub pedagog, psycholog.
  4. W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej właściwym jest zawiadomienie sądu rodzinnego, celem wglądu w sytuację rodziny.
  5. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka albo osoby mu najbliższej, osoba ujawniająca zdarzenie bezzwłocznie informuje właściwe służby.
  6. Wszyscy pracownicy szkoły, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęli informację o krzywdzeniu ucznia lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza tymi informacjami, które przekazywane są uprawnionym instytucjom.

 

Rozdział 5

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi,
a w szczególności zachowania niedozwolone.

 

  1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi i między uczniami pełnoletnimi
    i niepełnoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.
  2. Standardem jest tworzenie atmosfery życia szkolnego, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
  3. Uczniowie angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  4. Niedozwolone jest w szczególności:
  • stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek ucznia, w jakiejkolwiek formie;
  • używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
  • upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów;
  • zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
  • stosowanie zastraszania i gróźb;
  • utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie (również fonii)
    i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
  • udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich
    w swoim otoczeniu.

 

Rozdział 6

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu

 

  1. W szkole zewnętrzna firma informatyczna odpowiedzialna jest za instalowanie
    i aktualizowanie programów antywirusowych i zapór sieciowych w celu ochrony systemów przed atakami złośliwego oprogramowania i blokowania na komputerach, laptopach, tabletach materiałów niedostosowanych do wieku.
  2. Infrastruktura sieciowa szkole zapewnia dostęp do Internetu personelowi
    i uczniom, zarówno w czasie zajęć pod nadzorem pracownika szkoły, jak i poza nimi, na przeznaczonych do tego komputerach, laptopach i
  3. W przypadku użytkowania sprzętu z dostępem do Internetu pod nadzorem pracownika szkoły, ma on obowiązek informowania uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych i czuwania nad bezpiecznym korzystaniem z sieci.
  4. W szkole prowadzone są cykliczne działania profilaktyczne z zakresu zasad bezpiecznego korzystania z Internetu.
  5. Na terenie szkoły dostępna jest sieć wifi, zabezpieczona hasłem dostępu.
  6. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści administrator sieci stara się ustalić,
    kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia, a swoje ustalenia przekazuje dyrektorowi, który organizuje dla dziecka rozmowę z psychologiem lub pedagogiem.

 

Rozdział 7

Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie

 

  1. Niebezpieczne treści (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm, ksenofobię, przemoc, zachowania autodestrukcyjne)
    1. Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony zgłaszane są administratorom strony.
    2. W przypadku zgłoszenia o dostępie do treści nieodpowiednich, zewnętrzna firma informatyczna, wicedyrektor, psycholog, pedagog ustalają okoliczności zdarzenia, podejmują próbę ustalenia sprawcy i świadków incydentu, a także zabezpieczają dowody, konfigurują zabezpieczenia sieci szkolnej, by na nowo zablokować dostęp do niewłaściwych treści. Z poczynionych ustaleń sporządzają Kartę przebiegu interwencji.
    3. Jeśli treści niebezpieczne dotyczą osób niezwiązanych e szkołą, dyrektor zgłasza zdarzenie odpowiednim służbom: sądowi rodzinnemu lub Policji, przekazując zabezpieczone materiały.
    4. Jeśli uczestnikami zdarzenia są uczniowie szkoły, ze sprawcą i ofiarą przeprowadzona jest rozmowa (oddzielnie) psychologa lub pedagoga szkolnego na temat emocji, jakie może budzić materiał, do jakich zachowań zachęca, omówione zostają także konsekwencje zdarzenia wynikających ze złamania statutu szkoły.
    5. Powiadomieni zostają rodzice uczniów, których informuje się o poczynionych ustaleniach i dalszych działaniach szkoły.
    6. Współpraca z organami ścigania lub sądem rodzinnym obligatoryjnie musi zaistnieć w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych
      z udziałem małoletniego (osoby poniżej 18 roku życia – art. 202 § 3 kodeksu karnego) oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych (art. 256 i art. 257 kodeksu karnego).

 

  1. Ochrona wizerunku
  2. W szkole na początku roku szkolnego pozyskiwane są pisemne zgody rodziców
    i uczniów na publikację wizerunku uczniów na potrzeby dokumentacji fotograficznej działań podejmowanych przez szkołę. W miarę możliwości fotografowane są grupy uczniów, a nie pojedyncze osoby.
  3. Zdjęcia i nagrania nie są podpisywane informacjami identyfikującymi ucznia
    z imienia i nazwiska.
  • Naruszenie prywatności
  1. Informacja o zagrożeniu naruszeniem prywatności w szkole powinna zostać niezwłocznie przekazana dyrektorowi szkoły, który podejmuje natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych. Dokonuje tego zewnętrzna firma informatyczna.
  2. Następnie należy ustalić okoliczności zdarzenia, poprzez dokładne udokumentowanie pozyskanych informacji.
  3. W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest spowodowane przez osoby spoza szkoły, należy nawiązać współpracę
    z organami ścigania.
  4. Wicedyrektor, pedagog, psycholog powiadamia osoby dotknięte zdarzeniem (których dane osobowe wyciekły) o sytuacji, by podjęły indywidualne środki zaradcze.

 

  1. Cyberprzemoc
  2. Uczeń, który stał się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania uczestników społeczności szkolnej przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych komentarzy, rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami itp.) powinien zgłosić sytuację do wychowawcy klasy lub pedagoga, psychologa. Zgłoszenia może dokonać także świadek cyberprzemocy.
  3. Przedstawiciel personelu, do którego dotarła informacja próbuje ustalić okoliczności zdarzenia, zebrać dowody w postaci zrzutów ekranu, wiadomości, komentarzy, zdjęć, adresów stron internetowych. Zebrane materiały przekazywane wicedyrektorowi, psychologowi, pedagogowi który sporządza Kartę przebiegu interwencji.
  4. O zdarzeniu poinformowani zostają rodzice, którzy wspólnie z dyrektorem, wicedyrektorem, pedagogiem, psychologiem podejmują decyzję czy sytuacja wymaga powiadomienia organów ścigania i czy odpowiedzialnym za to będzie rodzic czy placówka.
  5. Pedagog, psycholog szkolny udzielają pomocy psychologiczno – pedagogicznej ofierze, wyjaśniając również rolę szkoły w przeciwdziałaniu zjawisku cyberprzemocy
    i kolejne etapy postępowania.
  6. Jeśli sprawcą jest uczeń szkoły pedagog lub psycholog powinien przeprowadzić z nim rozmowę, w wyniku której ustalą, czy istnieją przesłanki do zgłoszenia sprawy do sądu rodzinnego lub Policji (przestępstwa ścigane z urzędu), czy wystarczające będzie zastosowanie innych oddziaływań.

 

  1. Fake news
  2. Należy włączyć zagadnienia dezinformacji do tematów działalności profilaktycznej, w tym ramach realizacji zajęć, celem wspierania umiejętności medialnych.
  3. Należy reagować na potencjalne zagrożenie – prostowanie informacji, zgłaszanie administratorowi strony, jeśli treści są nielegalne lub niezgodne z regulaminem.

 

Rozdział 8

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

 

  1. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:
  • zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;
  • współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego
    i zapewnienie mu pomocy;
  • diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
  • objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie placówki
    i pomocą specjalistyczną poza szkołą, jeśli zaistnieje taka konieczność.
  1. W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy uczeń, jego rodzice i zespół ds. organizacji
    i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  2. Działania koordynuje i monitoruje pedagog, psycholog, który ściśle współpracuje
    z dyrektorem i wicedyrektorem w tym w podejmowaniu działań wspólnie z instytucjami pozaszkolnymi.
  3. Plan wsparcia uwzględnia:
  • działania interwencyjne, mające na celu zapewnienie uczniowi bezpieczeństwa,
    w tym zgłoszone podejrzenie popełnienia przestępstwa zgłoszone do organów ścigania;
  • formy wsparcia oferowane przez placówkę;
  • zaproponowane formy specjalistycznej pomocy pozaszkolnej, jeśli istnieje taka potrzeba.
  1. Planem wsparcia należy objąć także rodzeństwo pokrzywdzonego ucznia, jeśli są uczniami szkoły.
  2. Plan wsparcia małoletniego funkcjonuje równolegle z podejmowanymi działaniami interwencyjnymi, a jego naczelną zasadą jest obserwacja ucznia, zapewnienie mu warunków do uzyskania wielospecjalistycznej pomocy, udzielanie wsparcia rodzicom
    i współpraca międzyinstytucjonalna.
  3. Plan wsparcia małoletniego ustalany jest również w sytuacji, gdy inicjatorem działań interwencyjnych jest inna instytucja (procedura „Niebieskie Karty”, uzyskanie informacji o krzywdzeniu od organów ścigania lub sądu itp., współpraca z OPS).
  4. W przypadku realizacji procedury „Niebieskie Karty”, plan wsparcia małoletniego tożsamy jest z ustaleniami poczynionymi w grupie diagnostyczno – pomocowej.
  5. Do działań zaktywizowany powinien zostać rodzic „niekrzywdzący”, który współpracuje
    ze szkołą w celu powstrzymania sprawcy przemocy i zapewnienia dziecku pomocy poza szkołą. W przypadku krzywdzenia przez obojga rodziców, interwencja polega również na zawiadomieniu sądu rodzinnego i Policji i działania względem rodziców, w tym sprawdzanie bezpieczeństwa domowników, leży kompetencjach tych instytucji.
  6. Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną
    w tym zakresie.
  7. Zadania pracowników szkoły wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez ucznia zadań dydaktyczno – wychowawczych i budowaniu pozytywnych relacji
    z rówieśnikami i personelem szkoły.
  8. Plan wsparcia małoletniego nie kończy się wraz z końcem procedury prawnej.

 

Rozdział 9

zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

 

  1. W szkole zatrudnia się personel po wcześniejszej weryfikacji w Krajowym Rejestrze Karnym, Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym,
    a w przypadku stanowisk pedagogicznych dodatkowo w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych.
  2. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinna przedłożyć dyrektorowi placówki informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej
    z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydania dla w/w celów. Należy pobrać od kandydata oświadczenie o państwie / państwach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art.189 a
    i art. 207 Kodeksu Karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r.
    o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad małoletnimi.
  3. Oświadczenia składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia
    w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu
    o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  4. Kandydat składa oświadczenie o posiadaniu przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystania z praw publicznych; o niekaralności oraz toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych, dyscyplinarnych.
  5. Powyższe informacje, pracodawca utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika.
  6. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami po zawarciu umowy
    o pracę, a fakt zapoznania się i przyjęcia do stosowania poświadcza podpisem na liście dostępnej w dziale kadr oraz poprzez złożenie do akt osobowych oświadczenia.

 

Rozdział 10

Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów

 

  1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i  zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty są dostępne za pośrednictwem dziennika elektronicznego.
  2. Wersja skrócona Standardów w formie ulotki (dla uczniów) dostępna jest na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim oraz w gabinecie pedagoga i psychologa.
  3. Rodzice uczniów zapoznawani są ze Standardami podczas zebrań z rodzicami, każdorazowo na początku roku szkolnego, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Zapoznanie się
    z wyżej wymienionymi dokumentami każda osoba potwierdza swoim podpisem, złożonym na liście obecności lub na oświadczeniu dostarczonym do wychowawcy klasy,
    a w przypadku nieobecności rodzica na wywiadówce, w ciągu 7 dni od przekazania przez wychowawcę za pośrednictwem dziennika elektornicznego informacji o konieczności zapoznania się ze Standardami.
  4. Uczniowie zapoznawani są ze Standardami podczas jednych z zajęć
    z wychowawcą klasy realizowanych w miesiącu wrześniu każdego roku, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Za potwierdzenie faktu zaznajomienia się z dokumentami służy lista obecności na zajęciach, podczas których te procedury były omawiane. Uczniowie nieobecni donoszą do wychowawcy klasy oświadczenie o zapoznaniu się w ciągu 7 dni od powrotu
    z nieobecności.
  5. Dyrektor wspólnie z wicedyrektorem, nauczycielem informatyki, psychologiem, pedagogiem szkolnym na bieżąco monitorują i okresowo weryfikują zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci, dokonując co najmniej raz na dwa lata oceny Standardów, by dostosować je do aktualnych potrzeb i obowiązujących przepisów. Wnioski z przeprowadzonej oceny są dokumentowane w formie notatek służbowych, a zmiany w Standardach wprowadzane są aneksami, po uzyskaniu akceptacji dyrekcji szkoły i po konsultacjach z radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim.
  6. Wyznaczona przez dyrektora osoba przeprowadza wśród pracowników, rodziców i uczniów minimum raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów, a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania ankietowego i sporządza na tej podstawie sprawozdanie z monitoringu. Sprawozdanie przekazywane jest dyrektorowi szkoły.
  7. Monitoring i ewaluacja Standardów, prowadzona jest w oparciu o analizę dokumentacji wewnętrznej i korespondencji międzyinstytucjonalnej, przepisów prawa, obserwację, analizę ilościową i jakościową zgłoszeń, badania ankietowe, diagnozę czynników ryzyka
    i chroniących i konsultacje z organami szkoły.
  8. Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom
    i uczniom, dyrektor placówki.

 

Rozdział 11

Przepisy końcowe

 

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.

 

 

 

Załączniki do Rozdziału 3

 

Procedury podejmowania interwencji w

 

  1. Standardy dotyczące przeciwdziałania przemocy rówieśniczej
  2. Prowadzenie corocznej diagnozy czynników ryzyka i chroniących, również
    w aspekcie określenia zakresu i rodzaju problemu związanego z przemocą wśród uczniów, a następnie ewaluowanie szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego w oparciu o uzyskane wyniki diagnozy.
  3. W statucie i w programie wychowawczo – profilaktycznym opracowane są ogólnoszkolne zasady oczekiwań wobec zachowania uczniów i konsekwencje (sankcje) za ich nieprzestrzeganie.
  4. Oddziaływaniami objęci są również rodzice, których edukuje się na temat obserwowania niepokojących objawów, mogących świadczyć o doświadczaniu przemocy i możliwych sposobach reagowania, w tym prawnego.

 

  1. Zasady interwencji dla uczniów, będących świadkiem lub ofiarą przemocy rówieśniczej
  2. Jak najszybciej należy powiadomić dorosłego pracownika szkoły, informując także o swoich podejrzeniach, że któryś z uczniów doznaje przemocy. Jeśli zdarzenie jest niebezpieczne, a w pobliżu nie ma nikogo dorosłego, bezzwłocznie należy powiadomić odpowiednie służby.
  3. Osobie poszkodowanej powinno się okazać wsparcie poprzez życzliwe słowa, okazywanie empatii i wyrażanie dezaprobaty dla osób stosujących przemoc, absolutnie nie przyłączając się do dokuczania i rozpowszechniania hejtu.

 

  • Standardy dla rodziców uczniów doświadczających przemocy
  1. Dziecku okazuje się bezgraniczne zrozumienie, nie komunikując mu, że mogło przyczynić się swoim zachowaniem do tego, że stało się ofiarą zachowań przemocowych, a podkreślając, że to zachowanie sprawcy jest nieakceptowane.
  2. Rodzice informują szkołę jeśli ich dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy rówieśniczej, aktywnie współpracując z personelem w celu rozwiązania problemu.
  3. W przypadkach, gdy dziecko stało się poszkodowanym zachowaniem, które ścigane jest
    z oskarżenia prywatnego, rodzice podejmują po sugestii szkoły właściwe kroki prawne.

 

  1. Standardy interwencji podejmowanych przez personel szkoły
  2. Personel szkoły bezwzględnie przestrzega zasad szkoły w zakresie zgłaszania incydentów przemocy.
  3. Interweniujący pracownik musi zadbać o bezpieczeństwo ucznia i odseparować go od agresywnego ucznia, jeśli zdarzenie przemocowe trwa.
  4. Ujawniający przemoc pracownik sporządza notatkę opisującą uzyskane informacje lub przebieg zdarzenia, celem przekazania jej osobie odpowiedzialnej za rejestrowanie zdarzeń i realizowanie Standardów.
  5. O zdarzeniu poinformowany zostaje pedagog, psycholog lub wychowawca klasy, który przeprowadza rozmowę z uczniami, a następnie kontaktuje się z ich rodzicami.
  6. W przypadku zdarzenia, w wyniku którego doszło do uszczerbku na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub innych zachowań wyczerpujących znamiona przestępstwa ściganego z urzędu, informowany jest dyrektor placówki, który podejmuje właściwe działania

 

  1. Przemoc domowa (krzywdzenie dziecka w rodzinie)
  2. W przypadku uzyskania przez pracownika szkoły podejrzenia, że uczeń jest krzywdzony lub zaniedbywany przez rodziców, ma on obowiązek przekazania tej informacji dyrektorowi szkoły i sporządzić notatkę służbową. Oznakami przemocy mogą być dostrzeżone przez nauczycieli (zwłaszcza wychowania fizycznego) lub pielęgniarkę szkolną ślady pobicia, unikanie sytuacji odsłaniania ciała przy przebieraniu się, noszenie długich rękawów/nogawek bez względu na warunki pogodowe itp., ale też dostrzegalne zmiany w zachowaniu się ucznia, w tym sytuacji dydaktycznej (pogorszenie ocen, gorsza frekwencja).
  3. Pedagog, psycholog, wychowawca klasy organizują spotkanie z rodzicami ucznia, którego podejrzenie dotyczy, przekazując im uzyskane informacje, dostępne formy pomocy dla rodziny w kryzysie oraz w przypadku potwierdzenia zgłoszenia, o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/ Policja; sąd rodzinny; procedura „Niebieskiej Karty”; OPS). Spotkanie jest protokołowane.
  4. Jeśli zgłoszenie potwierdziło się, a sprawcą jest jeden z rodziców, w obecności drugiego z rodziców, innej osoby najbliższej dla małoletniego lub pełnoletniej osobie wskazanej przez małoletniego, nauczyciel, wychowawca klasy znający sytuację domową małoletniego, pedagog lub psycholog wszczyna procedurę „Niebieskiej Karty”, wypełniając formularz „Niebieska Karta – A”, a formularz „Niebieska Karta – B” przekazuje rodzicowi, osobie najbliższej lub pełnoletniej osobie wskazanej przez małoletniego. Wypełniony formularz „Niebieska Karta – A” szkoła niezwłocznie przekazuje przewodniczącemu zespołu interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w terminie nie później niż 5 dni roboczych od wszczęcia procedury. Kopię wypełnionego formularza pozostawia się w placówce.
  5. Ponadto dyrektor szkoły lub osoba wyznaczona może poinformować inną instytucję,
    w zależności od zdiagnozowanego typu przemocy, a dalszy tok postępowania leży
    w kompetencjach tej instytucji.
  6. Całość podjętych działań dokumentowana jest w formie protokołów i notatek służbowych, które udostępnione są na żądanie instytucji prowadzącej postępowanie karne. Tworzona jest także karta przebiegu interwencji.
  7. W sytuacji stwierdzenia, że zgłoszenie jest bezzasadne i nie dochodzi do krzywdzenia dziecka, dyrektor placówki lub inna osoba uczestnicząca w spotkaniu, sporządza notatkę z zakończenia procedury, przy czym zlecone zostaje dalsze obserwowanie sytuacji ucznia.
  8. W przypadku braku współpracy ze strony rodziców, niewywiązywania się
    z założeń planu pomocy, unikania kontaktu z pracownikami szkoły, dyrektor pisemnie wnioskuje do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną, przekazując poczynione ustalenia.
  9. Pedagog, psycholog, wychowawca klasy opracowują plan wsparcia ucznia, w którym zawarte zostają wskazania dotyczące podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa, oferowane uczniowi i jego rodzicom formy wsparcia psychologiczno – pedagogicznego i informacje o skierowaniu ucznia/rodziny do specjalisty spoza szkoły.
  10. W przypadku, gdy uczeń doświadcza przemocy ze strony osoby najbliższej z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub zagrożone jest jego życie i zdrowie, powoływany jest przez dyrektora szkoły zespół interwencyjny,
    w skład którego wchodzi dyrektor szkoły, wicedyrektor szkoły, wychowawca klasy, pedagog, psycholog.
  • zespół interwencyjny zapewnia bezpieczeństwo uczniowi i odseparowuje go od rodzica podejrzanego o krzywdzenie, jednocześnie alarmowo powiadamiając Policję, w której kompetencjach leży dalsze postępowanie;
  • opracowywany jest plan pomocy uczniowi
  • w przypadku otrzymania wniosku o udzielenie informacji o uczniu od uprawnionej przepisami instytucji (sąd rodzinny, sąd karny, Policja, ośrodek pomocy społecznej, zespół interdyscyplinarny, grupa diagnostyczno – pomocowa), dyrektor szkoły jest zobowiązany do przygotowania takiej informacji.

 

  1. Krzywdzenie ucznia przez pracownika szkoły
  1. Osoba, która uzyskała informację, że uczeń jest krzywdzony przez pracownika szkoły, przekazuje ją dyrektorowi lub wicedyrektorowi, pedagogowi, psychologowi wraz ze sporządzoną notatką służbową. Notatka służbowa może mieć formę pisemną lub elektroniczną.
  2. W przypadku, gdy zagrożone jest życie lub zdrowie ucznia, niezwłocznie przez osobę ujawniającą krzywdzenie powiadamiana jest alarmowo Policja,
    a w zgłoszeniu podawane są dane osoby zgłaszającej, dane ucznia oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie, a także wszystkie znane fakty w sprawie. Osoba zawiadamiająca w tej sytuacji wypełnia również kartę przebiegu interwencji.
  3. Dyrektor szkoły natychmiastowo odsuwa pracownika od wszelkich form kontaktu z uczniami (nie tylko pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy
    i wzywa osobę, której dotyczy zgłoszenie na rozmowę wyjaśniającą, w której uczestniczy wicedyrektor, pedagog, psycholog, wychowawca klasy, przebieg spotkania jest protokołowany.
  4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony wicedyrektora, pedagoga, psychologa lub wychowawcy klasy, osoba ta nie uczestniczy w spotkaniu, o którym mowa
    w ust. 3.
  5. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony dyrektora szkoły, działania interwencyjne prowadzi wicedyrektor szkoły.
  6. Podczas spotkania omówiona zostaje sytuacja dziecka i zasadność podejrzeń,
    a także wypracowany zostaje sposób postępowania w tej sytuacji. W protokole ze spotkania zawarte zostają opracowane wnioski i postanowienia.
  7. W przypadku potwierdzenia podejrzeń informuje się o zdarzeniu rodziców ucznia krzywdzonego oraz pisemnie odpowiednie służby, składając zawiadomienie
    o możliwości popełnienia przestępstwa. Opracowywany jest plan wsparcia ucznia, z którym zapoznawany jest uczeń i jego rodzice.

Dziecko molestowane seksualnie

Czyny zabronione i przepisy chroniące dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym to m.in.:

  • 197 kodeksu karnego (dalej: kk) – zgwałcenie,
  • 198 kk – wykorzystanie seksualne dziecka na skutek jego bezradności i/lub niepoczytalności,
  • 199 kk – nadużycie stosunku zależności dziecka od innej osoby lub wykorzystanie krytycznego położenia dziecka w celach seksualnych,
  • 200 kk – kontakt seksualny z dzieckiem poniżej 15. roku życia,
  • 200a kk – grooming – nawiązywanie z dzieckiem do 15. roku życia kontaktu przy użyciu nowych technologii w celu spotkania i nakłonienia dziecka do obcowania płciowego lub w celu produkowania bądź utrwalania treści
    o charakterze pornograficznym za pomocą groźby, wprowadzenia dziecka w błąd, wyzyskania błędu albo wykorzystania jego niezdolności do należytego pojmowania sytuacji,
  • 202 § 3–5 kk – pornografia z udziałem dzieci.

W sytuacji podejrzenia, że małoletni uczeń został pokrzywdzony którymś
z wymienionych wyżej przestępstw, należy bezwzględnie zawiadomić organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka.

  • Zawiadomienie należy złożyć do instytucji właściwej ze względu na miejsce popełnienia przestępstwa.
  • Zawiadomienie składa osoba uprawniona do reprezentowania zawiadamiającej instytucji, zgodnie z ustaleniami.
  • Złożenie zawiadomienia powinno nastąpić nawet bez uzyskania zgody rodziców uczniów pokrzywdzonego. Poinformowanie ich o działaniach instytucji zależy od woli instytucji składającej zawiadomienie.

 

 

KARTA PRZEBIEGU INTERWENCJI

Imię i nazwisko dziecka, klasa: ……………………………………………………………

Przyczyna interwencji: ………………………………………………………………………

Osoba zawiadamiająca (imię i nazwisko, stanowisko): ………………………………….

Opis podjętych działań Data
Spotkanie z rodzicami

 

 

 

 

 
Forma podjętych działań:

¨  zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

¨  wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka/rodziny

¨  powiadomienie Policji

¨  szkolna pomoc psychologiczno – pedagogiczna w formie:…………………………………………………………………..

¨  inny rodzaj interwencji, jaki…………………………………………..

 

 
Plan pomocy dziecku

 

 

 

 

 

 

 
Działania szkoły

 

 

 

 
Działania rodziców

 

 

 

 
Wynik interwencji

 

 

 

 

 

 

Kutno, ……………………………

 

Oświadczenie

 

 

Ja, ……………………………………………..…, PESEL ………………………………… oświadczam, że posiadam pełną zdolność do czynności prawnych, korzystam z praw publicznych, nie byłam(-em) skazana(-y) za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego oraz nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie. Nie zostałam(-em) skazana(-y) prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne.

Ponadto oświadczam, że zapoznałam (-em) się z zasadami ochrony małoletnich obowiązującymi w Liceum Ogólnokształcącym i Technikum SPSK w Kutnie
i zobowiązuję się do ich przestrzeganiach.

Jestem świadoma(-y) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

                                                                                             

(podpis)

 

 

 

 

 

 

Karta zdarzeń zagrażających dobru ucznia


Lp.

Opis zdarzenia – dane ucznia, data podjęcia interwencji

Podjęte działania przez szkołę *

Skutki zdarzeń
Wykaz korespondencji międzyinstytucjonalne
(nr kancelaryjne, data)
         

 

 

 

 

 

 

 

 

*

  1. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
  2. Wnioski do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka / rodziny
  3. Wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”
  4. Powiadomienie policji
  5. Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej
  6. Plan wsparcia dziecka
  7. Inny rodzaj interwencji, jaki?

Standardy ochrnony małoletnich SPSK Kutno